Workshop di field recording e identità acustiche

Workshop di field recording e identità acustiche

diretto da Alessandro Olla
TiConZero (Cagliari)
dal 26 al 28 maggio 2014
h.16 – 20

Dedicato a tutti coloro che sono interessati alla ricerca e all’antropologia sonora, il workshop ambisce ad indagare l’identità acustica di un determinato territorio. Si realizzeranno delle registrazioni Audio e Video con strumentazione professionale. Il materiale ottenuto si utilizzerà per comporre un progetto e una installazione Audio/video finalizzata ad una riflessione sul paesaggio sonoro e alla composizione di musiche che utilizzano il field recording come fonte di nuovi possibilità sonore.

Alessandro Olla
Compositore, pianista e performer. Dopo gli studi classici in pianoforte, composizione e musica elettronica, si distacca da una visione accademica della musica per iniziare un percorso artistico attraverso la sperimentazione, l’improvvisazione e l’elettronica, modalità indagate sia in campo musicale che teatrale, con una ricerca particolarmente rivolta all’interazione della musica con altre espressioni artistiche. Il suo interesse e la sua esperienza comprendono anche il video e la danza. Ha realizzato performance musicali e concerti in musei e gallerie d’arte internazionali, quali il MACBA (Museu d’Art Contemporani Barcelona, 2007), BAC (London, 2007), GRIM (Centre Montévideò Marseille, 2005), Accademia Arte Contemporanea (Siracusa, 2000), Théatre Daniel Soriano (Dakar, 2004), The Luggage Gallery (San Francisco, 2004), Voz Alta (San Diego,2004). Ha suonato con artisti della scena contemporanea quali Tim Hodgkinson, Marc Ribot, David Shea, Victor Nubla, Elio Martusciello, David Toop, Jean Marc Montera, Paolo Fresu, Fabrizio Spera, Roberto Pellegrini, Llorenc Barber, Henning Frimann; in festival internazionali tra cui Time in Jazz (Berchidda 2006), LEM (Barcelona 2005), Europe Tendence Emotion (Paris 2003), electricittà – GRIM (Marseille 2005, 2003), SpazioMusica (Cagliari 2003, 1996), Ixem (Firenze 2002), Impro Match, festival europeen de musique improvisée (Poitiers 1999). Nel 1996 ha fondato l’ensemble sperimentale Coincidentia Oppositorum. Dal 1989 ad oggi ha realizzato musiche originali per numerosi spettacoli, collaborando con importanti teatri italiani e con artisti quali Marco Carniti, Dario Fò, Marco Parodi, Dacia Maraini, Mario Faticoni, Francesco Saponaro, Francesco Origo, Carla Tatò. E’ autore di spettacoli teatrali in cui avvengono anche performance d’improvvisazione musicale (Suonobliquo, Ritmi d’acqua, Aleph). Ha composto musiche originali per la radio, la televisione, il cinema e realizzato interventi di sonorizzazione (Bastioni di Bonifacio, Miniera Guzzurra a Lula, Piazzale Mincio a Roma). Nel 2004 ha suonato nel Festival Internazionale di Teatro per l’Infanzia a Dakar, Senegal.
Dal 2001 al 2005 ha organizzato a Cagliari microOnde, una rassegna annuale di ricerca musicale e improvvisazione, basata su workshop e performance. Nel 2007 idea ed è direttore artistico di SIGNAL, festival di musica d’avanguardia e linguaggi collaterali. Si dedica all’attività didattica all’interno di laboratori teatrali e musicali (dal 1994), attraverso i quali ha approfondito la sua visione del rapporto tra musica-linguaggio-poesia e realizzato progetti di sperimentazione vocale e regie teatrali. Dal 2001 tiene corsi di Musicoterapia e dirige laboratori teatrali lavorando in ambiti di disagio mentale. Dopo esperienze stabili a Bolzano, Roma e Venezia (1979-1996), attualmente vive e lavora
in prevalenza a Cagliari, dove nel 1995 ha fondato TiConZero, centro di ricerca musicale e sperimentazione teatrale [www.ticonzero.org].

EN_
Workshop on electroacoustic music improvisation, field recording and acoustic identities
directed by Alessandro Olla
TiConZero (Cagliari – Sardinia)
from 26th – 28th May 2014
h.16-20

Created for people interested in research and anthropological acoustic, this workshop aims to investigate on the acoustic identities of specific territories. There will be audio and video recordings with professional instruments. The resultant material will be used to create a project and an A/V installation, with the goal to research and analyse the acoustic landscape and the acoustic composition, which will use the field recording as a source of new sounds. This workshop has been planned for people who want to experiment on different ways of acoustic composition, finding and obtaining new sounds thanks to standard objects or no longer used tools.The participants will be involved in the active research of sounds and acoustic composition through computer software, which can manipulate sounds in real time, and through the use of other electroacoustic devices. The participants will build musical instruments, sound sculptures that they will use during sessions of improvisation and recording.

ALESSANDRO OLLA
Composer, pianist, performer. After studying piano, composition and electronic music, he has left the academic view of music and begun an artistic path through experimentation, improvisation and electronics both in music composition and on the stage. His personal research is focused mainly on the interaction of music with other artistic expressions. His interest and experience also include video art and dancing. He has performed in international museum and galleries, such as MACBA (Museu d’Art Contemporani Barcelona, 2007), BAC (London, 2007), GRIM (Centre Montévideò Marseille, 2005), Accademia d’Arte Contemporanea (Siracusa, 2000), Théatre Daniel Soriano (Dakar, 2004), The Luggage Gallery (San Francisco, 2004), Voz Alta (San Diego, 2004). He has played with contemporary artists such as Tim Hodgkinson, Marc Ribot, David Shea, David Toop, Elio Martusciello, Victor Nubla, Fabrizio Spera, Paolo Fresu, Jean Marc Montera, Lorenc Barber, Roberto Pellegrini, Hennig Frimann; in festivals among which Time in Jazz (Berchidda, 2006), LEM (Barcelona, 2005), Europe Tendence Emotion (Paris, 2003), electricittà – GRIM (Marseilles, 2005, 2003), Festival SpazioMusica (Cagliari, 2003), Ixem (Firenze, 2003), Impro Match, festival europeen de musique improvisée (Poitiers, 1999). In 1996 he founded the ensemble Coincidentia Oppositorum. Since 1989 he has been composing original music for many shows, collaborating with important italian theatres and artists such as Marco Carniti, Dario Fò, Marco Parodi, Dacia Maraini, Mario Faticoni, Francesco Origo, Francesco Saponaro, Carla Tatò. He is author of theatre shows that also include improvisation performances (Suonobliquo, Water Rythms, Aleph). He has composed music for radio, television and films and worked on site scoring in country and urban places. In 2007 he ideates and leads SIGNAL, advanced music and cross-media art festival. Since 2001 from 2005 he has been organizing an annual festival for improvisation and music research, based on workshops and performances in Cagliari, MicroOnde. He works on teaching activities since 1994, with theatre and music workshops. Through teaching he has deepened his view of the music-language-poetry relationship and has carried out several projects of vocal experimentation and theatre directions. He helds classes of music-therapy and theatre workshops working in the field of mental difficulties (2001-2005). After years working in Bozen, Rome and Venice (1979-1996), he now lives and works mainly in Cagliari where in 1995 he founded a center dedicated to the music research and theatre experimentation, TiConZero

Share this!

Subscribe to our RSS feed. Tweet this! StumbleUpon Reddit Digg This! Bookmark on Delicious Share on Facebook